Projektinädal Poolas

Meie seekordne projektireis („War in films – Different attitudes and perspectives“) sai alguse pühapäeva pärastlõunal rongisõiduga Tallinnasse. Lendasime õhtul Tallinnast Varsavisse ning sealt edasi Krakovisse. Krakovis oli ka hotell, mis oli meile selle nädala jooksul „koduks“.

Projekti esimesel päeval sõidutati bussiga Eesti ja Kreeka õpilased (teised ööbisid Proszowices peredes)  Proszowicesse, kus asus projektis osalev kool. Alguses  tutvusid õpilased omavahel, siis tehti põhjalikke ettekandeid, milles riigid tutvustasid oma koole ning filme, mis nad olid valinud projektikohtumise jaoks. Meie rääkisime Leelo Tungla mälestustel põhinevast Moonika Siimetsa filmist „Seltsimees laps“. Peale lõunat tutvustati meile Poola ajalugu teise maailmasõja ajal. Sellele järgnes grupitöö, kus õpilased pidid pildi põhjal ajastupõhise teksti koostama. Päeva lõpetuseks tutvustas  iga riik ühte oma rahvatantsu. Meie näitasime kaerajaani.

Järgmisel hommikul tõusime varakult, et alustada  teekonda Auschwitzi. Giid rääkis põhjalikult selle koha ajaloost. Nägime hooneid, kus kinnipeetud elasid, ja esemeid, mis neil kaasas olid. Kuna sealne programm oli väga sisutihe, siis sellega ka meie päev piirdus.

Kolmapäeva hommikul alustasime oma päeva draamatundidega, mida juhendas Krakovi teatrikooli õpilane Justyna. Draamatundides tutvusid projektis osalejad omavahel põhjalikumalt. Õpilased lahendasid  erinevaid loov- ja improvisatsiooniülesandeid, näiteks tuli esitada pantomiimina ühe osaleva riigi lipu sümboolikat. Seejärel esitas iga riik väikse katkendi oma valitud filmist näidendina. Justyna kiitis meie esinemist. Pärast draamatunde oli meil lõuna ning hiljem külastasime juba Bochnia maa-alust soolakaevandust. Sellega lõppes ka meie eriliselt põnev ja tegevusrohke päev.

Neljapäeval külastasime Military Base of 6th Airborne Brigade’i, kus tutvusime Poola sõjaväega. Krakovi vanalinnas nägime Waweli lossi, katedraali ja kellatorni. Seejärel külastasime St Mary kirikut. Peale vanalinna külastamist jagunesime gruppidesse ning  täitsime testi Krakovi linna ja selle ajaloo kohta.

Reede hommikul pidime ärkama juba varahommikul, sest meid ootas ees pikk bussisõit Varssavisse, kus külastasime filmistuudiot ja Varssavi ülestõusu muuseumi ning vahepeal jalutasime ka Lazienki pargis. Seejärel asusime tagasiteele ning jõudsime hotelli alles hilisõhtul. Teistega hüvasti jätmiseks meil väga palju aega polnud, kuna tee lennujaama algas mõnel juba laupäeva varavarahommikul.

Rutt Valdok

Projektis osalejate arvamused

Kert Pehap:

Projekti raames tutvusime Krakovi linnaga, mis pakkus kuhjaga põnevaid elamusi. Mulle meeldis Bochnia soolakaevanduse külastus, sest ma pole kunagi varem mänginud lauatennist maa all. Muidugi oli põnev ette kujutada, kuidas kunagi soola kaevandati. Samuti oli põnev, kui kõik õpilased olid koos draamatunnis ja õppisid näitlema. Sellel päeval saime ka üksteisega paremini tuttavaks. Projekti lõpetas Varssavi külastus, kus mulle kõige rohkem meeldis filmistuudio.

Martin Tamm:

Poolas õppisime palju teise maailmasõja ja Krakovi ning Varssavi ajaloo kohta. Eriliselt jäi meelde Auschwitz-Birkenau ning Varssavi ülestõusu muuseum. Huvitav oli kuulata teiste riikide ülevaateid nende valitud sõjafilmide kohta. Poola jättis väga hea mulje ning tahtmise Krakowit ja Varssavit uuesti külastada.

Birgit Kristmann:

Meil oli palju kõndimist ning iga päev täitus pea huvitavate faktidega. Kõige lemmikum koht oli soolakaevandus. Kui tihti ikka saab maa all paadiga sõita? Lisaks oli väga huvitav ja meeldejääv filmistuudio, kus saime kostüüme selga proovida. Krakovi vanalinnas käimine oli hästi põnev, kõik oli ajalooline ning õpetlik.

Kaspar Kukk:

Poola reisi kõige meeldivam hetk oli soolakaevanduses käimine. Samuti oli tore koguda teadmisi erinevate riikide ajaloo kohta ja tutvuda erinevate filmidega. Varssaviga tutvumine oli ka lahe. Kõige mõtlemapanevam koht oli Auschwitz.